Terveyskeskuksessa käyttöön tiimimalli ja muutoksia puhelinpalveluun

Lähde: Uutiset
puhelinpalvelu

Terveyskeskuksen puhelinpalvelu muuttuu 29.11.2022 lähtien koskien muun muassa asiakkaan oman tiimin valitsemista soitettaessa sekä hammashoitolan puhelinpalvelussa hoidon kiireellisyyden valintaa.

Uuden järjestelmän käyttöönoton alkuvaiheessa saattaa ilmetä teknistä häiriötä, joka voi ruuhkauttaa puhelinpalvelua.


Tiimimalli sujuvoittaa hoitoa

Terveyskeskuksessa on otettu käyttöön tiimimalli, jonka tarkoituksena on parantaa hoidon jatkuvuutta ja pitkäaikaissairauksien hoitoa. Terveyskeskuksessa toimii kolme eri tiimiä: sininen, pinkki ja vihreä. Tiimi koostuu 4 sairaanhoitajasta ja 3-6 lääkäristä. Tiimimallia kehitetään jatkuvasti.

Asiakkaiden jako tiimeihin tapahtuu hoidon tarpeen arvion yhteydessä tai hoidon aikana eli tiimien asiakkaat täydentyvät pikkuhiljaa. Tavoitteena on, että ajan kuluessa kaikki asiakkaat, joilla on seurantaa vaativa pitkäaikaissairaus tai muuta palveluiden pitkäaikaista tarvetta, saavat oman tiimin. Aiemmat hoitosuhteet pyritään ottamaan huomioon tiimiä valittaessa.

Tällä hetkellä suurimmalla osalla väestöstä ei ole omaa tiimiä. Jollet siis vielä tiedä olevasi minkään tiimin hoidossa, valintaa ei ole vielä tehty.


Ajanvaraus- ja neuvontapuhelimeen soitettaessa valitaan jatkossa ensin tiimi

Terveyskeskuksen puhelinpalveluun tulee muutos 29.11.2022 lähtien. Kun soitat terveyskeskuksen ajanvaraus- ja neuvontapuhelimeen (03 565 25200), valitse ensin tiimi ennen takaisinsoittopyynnön jättämistä.

  • valitse 1 = ei tiimiä
  • valitse 2 = pinkki tiimi
  • valitse 3 = sininen tiimi
  • valitse 4 = vihreä tiimi

Valinnan jälkeen saat ohjeet takaisinsoittopyynnön aktivoimisesta, kuuntele ohje ja toimi sen mukaisesti. Soitamme takaisin viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Valintamahdollisuuden tultua poistuu diabeteshoitajan erillinen puhelinaika. Mikäli tavoittelet diabeteshoitajaa, valitse 2 (pinkki tiimi).


Hammashoitolan puhelinpalvelussa muutoksia

Suun terveydenhoidon puhelinpalvelu uudistuu myös 29.11. alkaen siten, että klo 8-9 välisenä aikana puhelun alussa automaatti ohjaa valitsemaan joko kiireettömän tai kiireellisen hoidon tarpeen arvioinnin.

Suun terveydenhuollon kiireellistä hoitoa vaativat tilanteet ovat:

  • Kova hammassärky, niin että särkylääke ei auta eikä pysty nukkumaan
  • Lisääntyvä paikallinen hammasperäinen turvotus suussa tai kasvoilla
  • Hampaan poiston tai muun hammashoidon jälkeinen kova särky, lisääntyvä turvotus tai verenvuodon jatkuminen
  • Hampaiston tai suun alueen oire, johon liittyy kuume
  • Tapaturma, jossa hammas on kokonaan irronnut tai löyhtynyt
  • Oikomiskojeen irtoaminen niin että se pistää tai hankaa suun kudoksia