Tampereen Ratikan reitin laajentaminen kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata aloitettiin vuosi sitten 11. joulukuuta 2024. Vilkkaan rakentamisvuoden aikana työt ovat edenneet osittain jopa edellä aikataulua, ja töistä on valmiina 30 prosenttia. Kaksoisraidetta on rakennettu noin 700 metriä. Lisäksi raitiotietyömaalla on siirretty ja uusittu maanalaisia putkia ja johtoja sekä rakennettu tukimuureja, sähkönsyöttöasemia ja siltoja. Ensimmäisiä katuosuuksia on saatu jo valmiiksi. Myös varikolla on tehty laajennus- ja muutostöitä.
Työt alkoivat Sorin aukion ja Pirkkalan Partolan sekä Kaupin kampuksen ja Ruotulan välillä kunnallistekniikan töillä. Maan alla kulkevia putkia ja johtoja on siirretty raitiotien alta, ja samalla elinikänsä päähän tullutta kunnallistekniikkaa on uusittu. Katurakentaminen on edennyt maan alta pintatöihin.
”Maanalainen tekniikka sijaitsee paikoitellen jopa seitsemän metrin syvyydessä. Siirrämme ja uusimme sitä koko raitiotien osuudelta, usein vilkkaan liikenteen lomassa. Rakentaminen on vaatinut myös pohjanvahvistusta, kuten paalulaattoja ja esikuormituspenkereitä. Haastavista olosuhteista huolimatta työmme ovat edenneet hienosti, ja useita katuosuuksia on jo valmistunut”, Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Ensimmäiset katualueet valmistuivat Härmälässä ja Partolassa syys-lokakuussa, ja Hatanpäällä liikennettä siirrettiin uusille pinnoille marraskuun lopussa. Myös Kaupinlaaksossa on saatu ensimmäisiä katualueita valmiiksi syksyn aikana.
Raiteita on rakennettu noin 700 metriä
Pirkkala-Linnainmaa-raitiotien ensimmäiset kiskot asennettiin syyskuun alkupuolella Hatanpään ja Tampereen valtateiden risteykseen. Raiteiden rakentaminen aloitettiin vilkkaassa risteyksessä, jotta alueen työt pääsevät etenemään mahdollisimman sujuvasti. Kiskoasennuksiin on päästy syksyn aikana myös Härmälässä, Kaupinlaaksossa ja Härmälänrannassa. Tällä hetkellä kaksoisraidetta on asennettu yhteensä noin 700 metriä.
Talven tullessa raidetyöt hiljenevät, mutta kiskojen asennus jatkuu heti keväällä säiden salliessa. Tavoitteena on, että pääosa raidetöistä valmistuu vuoden 2026 aikana, jolloin myös Pirkkala saa ensimmäiset kiskonsa. Sorin aukion ja Partolan sekä Kaupin kampuksen ja Ruotulan välille rakennetaan kaksoisraidetta yhteensä noin seitsemän kilometriä. Radan pintarakenteeksi tulee asfalttia, kiveystä, nurmea, paahdekasvillisuutta tai sepeliä.
Siltojen uusiminen etenee kolmessa kohteessa
Reitillä olevien siltojen uusimistyöt aloitettiin kevättalvella 2025 Härmälänojan ja Viinikanlahden silloilla. Kolmas siltatyömaa käynnistyi syyskuussa Vihilahden sillalla. Viinikanlahden ja Vihilahden sillat sijaitsevat Hatanpään valtatien varrella. Härmälänojan silta sijaitsee Nuolialantiellä, Tampereen ja Pirkkalan rajalla.
”Uusimme jokaisen sillan kahdessa vaiheessa. Periaatteena on, että ensin rakennamme sillan toisen puolen, jolle teemme väylät autoliikenteelle sekä jalankululle ja pyöräilylle. Ensimmäisen osan valmistuttua siirrämme liikenteen sen päälle, jolloin pääsemme rakentamaan sillan toisen puolen. Lopuksi rakennamme raiteet. Nyt olemme saaneet valmiiksi Härmälänojan ja Viinikanlahden ensimmäiset osat, ja niiden toiset puolet valmistuvat ensi vuonna”, Valjus jatkaa.
Myös Vihilahden sillan ensimmäinen osuus valmistuu ensi vuonna, ja kokonaisuudessaan silta on valmis vuonna 2027.
Sähkönsyöttöasemat näkyvät katukuvassa
Katu- ja siltatöiden lisäksi radan varrelle rakennetaan neljä sähkönsyöttöasemaa. Jokainen rakentamisalue saa oman asemansa, joka huolehtii Ratikoiden sähkönsyötöstä.
Kaupinlaakson ja Härmälän sähkönsyöttöasemarakennukset ovat jo valmistuneet, ja Kaupinlaaksossa on siirrytty sisäpuolen sähkötöihin. Myös Hatanpäällä ja Partolassa syöttöasemien talonrakennustyöt ovat hyvässä vauhdissa. Sähkönsyöttöasemien varustelu aloitetaan ensi vuonna, jolloin niihin asennetaan raitiotien tarvitsemat laitteet ja kojeistot.
Ratikoiden kotipesä kasvaa
Myös Tampereen Ratikan varikkoa laajennetaan Pirkkala–Linnainmaa-raitiotien rakentamisen yhteydessä.
Ratikoiden säilytyshalli kasvaa kuusiraiteisesta yhdeksänraiteiseksi. Laajennustyöt käynnistyivät keväällä maankaivuutöillä ja jatkuivat loppuvuodesta runkotöillä sekä kiintoraidelaattojen, kiskojen ja pintalaattojen asennuksilla. Näyttävä laajennusosa saa vielä ennen joulua vesikaton päälleen, jonka jälkeen siirrytään sisätyövaiheeseen. Säilytyshallin laajennus valmistuu syksyllä 2026.
Runkotyövaiheessa ovat myös kaluston säilytyshalli sekä kunnossapidon korjaamohalli. Vuoden 2025 aikana varikolle on noussut myös uusi toimistorakennus, joka valmistuu keväällä 2026. Varikon laajennustyöt valmistuvat jouluun 2027 mennessä.
Rakentaminen jatkuu läpi talven – ensi vuonna raiteita näkyy koko reitillä
Koko rakentamisalueella on valmisteltu työalueet ja liikennejärjestelyt talvea varten, ja kulkureitit pysyvät pääosin samoina talven yli. Talven aikana rakentamisen tahti hiljenee, mutta ei pysähdy – työmaat ovat tauolla vain joulun aikaan.
”Jatkamme töitä talvella niin paljon, kuin sää sallii. Edistämme esimerkiksi kunnallistekniikan ja siltojen rakentamista läpi talven. Keväällä rakentaminen taas vilkastuu, ja ensi kesänä raiteita näkyy katukuvassa jo lähes koko reitin varrella”, Valjus mainitsee.
Raitiotien rakentamistöiden lisäksi Itsenäisyydenkadulla on tehty kesän ja syksyn aikana Tampereen Ratikan vaihteen sähköistystöitä, jotta liikennöinti on sujuvaa myös tulevaisuudessa Ratikkareitin laajentuessa kohti Linnainmaata. Vaihteen toimintavarmuutta testataan vielä alkuvuonna.
Vuonna 2026 rakentaminen keskittyy jo paljolti raide- ja pintatöihin, kun maanalaisia töitä sekä siltoja saadaan valmiiksi. Tavoitteena on, että lopulliset katujärjestelyt tulevat käyttöön vuonna 2027. Kokonaisuudessaan raitiotietyöt valmistuvat vuonna 2028, kun myös kaikki tekniset järjestelmät sekä sähköratarakenteet on asennettu ja koko raitiotiejärjestelmä koeajettu.
Lisätietoja
Projektipäällikkö Sari Valjus
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi
etunimi.sukunimi@nrcgroup.fi
040 866 1682
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssin nettisivut https://pirkkalalinnainmaa.fi/
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa -allianssi suunnittelee ja rakentaa raitiotietä Tampereen Linnainmaan ja Pirkkalan Suupan välille. Allianssin muodostavat Tampereen Raitiotie Oy, Tampereen kaupunki, Pirkkalan kunta, AFRY Finland Oy, Sweco Finland Oy, NRC Group Finland Oy ja YIT Intra Oy. Kuulumme Tampereen Ratikka -perheeseen yhdessä Tampereen Raitiotie Oy:n, Nyssen, Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin ja kunnossapitoallianssin sekä kaluston kunnossapidon kanssa.
Tampereen Ratikka – Muutakin kuin matka









